10 enkla sätt att hitta mer tid på en dag!

 

De flesta av oss kämpar för att hitta en extra minut eller två i vår dag för någonting. Med dagens snabba livsstil, kan saker som umgås med familj och vila ofta falla i glömska. Men även med ett berg av ansvar, finns det fortfarande smarta tidsbesparande tricks som hjälper dig att skapa mer tid för de saker som verkligen betyder något. Här är några enkla tidsbesparande tips som du kan börja träna på idag, och tacka oss för senare.

 

 

Schemalägg ingenting

Bara för att du tekniskt kan passa in det i ditt schema betyder det inte att du alltid bör. Ange en gräns för hur många aktiviteter som dina barn får göra efter skolan, hur många kvällar i veckan du vill gå ut, hur många kommittéer du är bekväm med att gå med i just nu-innan alla initieringar och önskemål strömmar in. I upptagna liv, om saker inte blir schemalagda tenderar de ofta att inte ske. Så se till att schemalägga att göra ingenting alls som tid att vila och koppla av. Behandla den tiden likadant som all planerad aktivitet som du har åtagit dig att göra, och håll dig till den. Även om barnen kanske vill göra massor av aktiviteter efter skolan och att säga nej kan vara utmanande, tillbringa kvalitetstid med familjen och ta det lugnt, friska föräldrar är lika viktigt som att utveckla atletiska och kreativa färdigheter och hobbies.

 

 

Stöka till det en gång. Ät två gånger.

Middagsförberedelser kan ta lång tid, särskilt när man tar med tiden det tar att städa upp. Prova att fördubbla varje recept och frysa in hälften till en annan kväll. Detta innebär att du egentligen bara lagar mat och städar undan en gång varannan kväll.

 

 

Bli tvångsmässigt organiserad.

Om du inte redan har system för dina system – lyssna! Att vara oorganiserad kan vara en stor bov när det gäller tidstjuvar. Att tillbringa tid upprepade gånger med att försöka hitta, komma ihåg, kommunicera och hantera krisuppgifter tar betydligt längre tid än att inrätta ett system gör. Olika system fungerar för olika människor; du vet vad du behöver för att fungera bäst.

 

Gör flera saker samtidigt som om du menar det.

Många av oss har perioder av "dödtid" under våra dagar. Sitta i bilen och vänta på ett barn eller en make, stå i kö i mataffären eller bank etc. Använd dessa perioder så att du effektivt gör två saker samtidigt (och gör dem bra). Svara på e-postmeddelanden i köer, boka möten och göra telefonsamtal medan du väntar i bilen, eller ta hundarna på en löptur istället för en promenad och få din träning samtidigt.

 

 

Undvik avbrott.

Avbrott distraherar dig från vad du för närvarande är inriktad på och resulterar i att du slösar tid på att försöka fokusera och ta vid där du slutade när avbrottet är över. Forskning har visat att detta leder till att personer tar ungefär 25% längre tid på den övergripande uppgiften).

 

 

Ha en plan, och håll fast vid den.

Ha en veckolista på allmänna uppgifter. Huruvida det är administration, rengöring eller sysslor (eller alla tre!) att ha en regelbundenhet varje vecka med tilldelning av specifika uppgifter kommer att hjälpa till med att få dem gjorda samt att saker aldrig staplas upp alltför hektiskt. Till exempel, markera måndagen som bank- och tvättdagar, tisdagar som arkivering och matinköpsdagar, etc.

 

 

Identifiera dina personliga "bästa produktivitetstid".

Vi har alla en viss tidsperiod under våra dagar där vi är mest effektiva. (För de flesta människor, är detta mellan 8 och 11:30, men detta är inte nödvändigtvis fallet för dig.) Använd dessa timmar för de mest utmanande uppgifterna som du måste få gjort den dagen. Om du är en hemarbetande mamma, kanske detta är under ditt barns vilotid eller TV-tid.

 

 

Vakna upp förberedd.

Gör din "Att-göra" lista kvällen innan så att när du vaknar upp nästa dag, kan du komma igång direkt. Detta kommer att främja en känsla av produktivitet och prestation tidigt på dagen – vilket hjälper dig att hålla dig motiverad.

 

 

Minimera restid.

En av de översta fem gemensamma nämnarna som delas av världens lyckligaste människor är att de bor nära arbetet. Som ett resultat, har de mer ledig tid att tillbringa för de saker som är viktiga för dem, än om de tillbringade två extra timmar om dagen med att sitta i trafiken. Oavsett om det är i skolan eller på arbetet, eller bara för att släppa av barnen vid sina dagliga aktiviteter, ta en titt på vad din dagliga rutin är och se var du kan skära ner på tid genom att minimera restid. Medan två timmar, eller ens 1 timme per dag kanske inte verkar så mycket, är det en daglig företeelse, och det ökar på snabbt. Två timmar per dag för pendling lägger till upp till tio timmar per vecka, och ungefär fyrtiotre timmar per månad. Det blir nästan två hela dagar i månaden tillbringade för pendling – motsvarande en extra helg. Hur mycket lyckligare skulle du vara om du kunnat njuta av en extra helg varje månad?

 

 

Lär dig att älska ordet "Nej".

Så klichéaktigt som det är, är det lika sant – särskilt för heltidsmammor. Bara för att ber dig att springa ärenden åt dem, passa deras barn, bli volontär, vara värd för evenemang och/eller något och allt annat, betyder inte att du måste säga ja! Detta leder oss tillbaka till tips nummer 1, "schemalägg ingenting". När din "gör ingenting" tid och dina planerade aktiviteter har tagit upp allt utrymme i din kalender, har du ingen tid kvar för att gå med på något annat. Detta betyder inte att det aldrig kommer att vara ett alternativ, men det kommer att behöva vänta tills ditt schema har tid för det. Detta hjälper dig att hantera alla eventuella känslor av skuld, samtidigt som du kan avstå från att falla i fällan "överbokad" återigen.

 

Back
Om BISSELL

BISSELL är ett familjeägt företag som har varit ledande inom affärsområdet hushållsskötsel i över fem generationer. Vi har ett djupt engagemang att förstå livet och rengöringsbehoven hos våra konsumenter. Denna grundläggande tro leder oss till att utforska deras hemmiljöer och rengöringsvanor.

Läs mer